شناسه : 34214
نویسنده : استان آذربایجان غربی
عکس

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج‌حقوقدانان استان آذربایجان غربی بسمه تعالی

«نصر من الله و فتح قریب»

بیانیه انجمن علمی، پژوهشی بسیج حقوقدانان استان آذربایجان غربی

بعد از بردباری همراه با خون دل خوردن جنایات رژیم صهیونیستی اسرائیل و حامیانش و به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان بیگناه غزه و همچنین حملات سایبری مکرر، ترور شخصیت های  متعدد و حملات به سربازان ما و شهادت آنها و حمله اخیر رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت فرماندهان و مستشاران نظامی که حضوری قانونی در کشور سوریه داشته و با سکوت ضمنی مجامع غربی و جهانی مواجه شد ضمن همراهی و‌ همدلی  پاسخ نظامی قاطع و مطابق با قواعد بین المللی کشور در پرتاب پهباد و موشک را بنا به دلائل ذیل مشروع و موجه تلقی می نماییم.

۱.نقض امنیت ملی و اصل لزوم حرمت مکان کنسولی به عنوان خاک کشور متبوع؛

علاوه بر انجام خرابکاری ها مستقیم که خود مستلزم پاسخ می باشد مستنبط از مواد ۲۷ و ۳۱ کنوانسیون وین کنسول گری ها جزو خاک کشور متبوع محسوب و ممنوع از تعرض توسط کشور پذیرنده یا هر کشور دیگه می باشند.

۲. حق دفاع مشروع؛ 

مطابق ماده ۵۱ منشور ملل متحد در صورتی که یک عضو ملل متحد مورد تجاوز مسلحانه واقع شود هیچ‌یک از مقررات این منشور به حق طبیعی دفاع مشروع انفرادی یا اجتماعی تا موقعیکه شورای امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی بعمل آورد. لطمه وارد نخواهد آورد. از این رو این حق به رسمیت شناخته شده است

۳. احترام ایران به قواعد بین المللی

مطابق شق آخر همان ماده؛ اقداماتی که اعضاء برای اجرای حق دفاع مشروع بعمل می‌آورند باید فورا“ به شورای امنیت اطلاع دهند که که نماینده کشور در سازمان ملل به این تکلیف نیز عمل نموده و اطلاع داده است.

۴. ایران صرفاً اهداف نظامی را هدف گرفته  است.

برخلاف تهاجم اسرائیل،  ایران هیچ منزل مسکونی غیرنظامی، بیمارستان، مدرسه، کنیسه، نانوایی، مخزن آب، روزنامه‌نگار، آمبولانس یا مهد کودک را هدف قرار نداده است! حتی در این هدف‌گیری نیز غیرنظامیان را به عنوان «تلفات جانبی» قربانی نکرده است!

نهایتا؛ بر اساس قواعد و مقررات حقوق بین الملل، اقدام ایران  برخلاف واکنش های احساسی نه تنها انتقام  و حمله تلقی نمی شود بلکه پاسخ در مقام دفاعی مشروع می باشد که مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل موجه و قانونی است از طرفی این پاسخ حکیمانه را می توان، یک فشار جهت بیداری جهان در دفاع از حقوق مردم ستم دیده تحت جنایت رژیم صهیونیستی دانست تا از فاجعه نسل کشی فلسطینیان پیشگیری  و اجرای دستور دیوان بین المللی مللی دادگستری را در توقف جنایات غزه تسهیل نماید. دستوری که علی رغم صدور آن هیچ گاه مورد تبعیت رژیم صهیونسیتی قرار نگرفته است.

۱۴۰۳/۰۱/۲۶

محی الدین خوران

مدیر انجمن علمی و پژوهشی سازمان بسیج حقوقدانان استان آذربایجان غربی

🆔️@Hogogyaran_azgh

🆔️https://basijlaw.ir

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.