شناسه : 28965
نویسنده : استان آذربایجان غربی
عکس
سازمان بسیج حقوقدانان آذربایجان غربی

مجازات ساخت و ساز بدون مجوز

طبق ماده 100قانون ساخت و ساز ،تفکیک اراضی و مالکیت عمرانی یک محدوده در منطقه شهری یا حریم آن بدون داشتن پروانه یا مجوز ساخت بنا غیرقانوی است. کمسیون ماده 100 شهری باوضع این قانون به اطلاع عموم رسانده که چنین حکمی برای حدود شهری ،محدود یا حریم شهربرقرار است. درخصوص ساختمان ها املاکی که در مناطق خارج از محدوده شهری ساخته میشود ،قوانین و مجازات دیگری وضع شده است که مبتنی بر تبصره 2از بند سوم 99قانون شهرداری به آنها پرداخته میشود.احداث بنا در حریم قانونی نواحی غیرشهری و حاشیه حریم ها باشد و نهاد تعیین شده باشد و از تاسیسات غیرشهرکی به حساب آید ،قوانین خاصی دارد ،یعنی برای رفع نیاز های عمومی ،تجاری ،تفریحی و نیز اقتصادی و سایر عناوین تعریف شود طبق بند 2 از ماده 8 آیین نامه که درراستای استفاده از اراضی احداث بنا و تاسیسات در نواحی خارج از محدود قانونی که حریم شهرها مصوب 1355 است،بررسی می شود،البته شایان به ذکر است بررسی و پرداختن به مسائل مقدار و کیفیت تخلف در مورد بنای املاک فاقد پروانه کسب؛توسط هیئتی که متشکل ازپنج نفر نمایندگان استانداری ،انجمن استان اداره کل مسکن،کشاورزی و منابع طبیعی و معادن هستند ،اجرا می شود. در چنین شرایطی حداقل کسب سه رای همسو برای اجرا ی یک قانون نیازاست. از سوی دیگر کمیسیون باید دربازه زمانی حداکثر دوماه ازتاریخ توقف عملیات ساختمانی یااعلام تخلف مکلف نظر خود را به دادگاه مربوط ارائه دهد.

در خصوص احداث ملک در محدوده شهری که پروانه ساخت آنها پس از تصویب نقشه کل شهر صادر شده است ،تصمیمات را طبق درخواست شهرداری،کمسیون های متشکل از نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری و همینطور یکی از اعضای انجمن شورای اسلامی شهر تعیین میشود.

دراین کمیسیون نظرخود را به جمعی با حضور نماینده شهرداری اعلام می کنند. این اعلامیه تنها جنبه ادای شرح دارد و جمع مذکور حق نظر و را ی را دارا نیست . برااساس لایحه کتبی ذی نفع اگر اصول برای ظرف مدت یک ماه اجراشده باشد تصمیم مقتضی اتخاذ می شود.

کاملا مشخص است تصمیم کمیسیون نمی تواند از دو حالت تخریب یا اخذ جریمه خارج باشد اما اینکه کدام یکی از این دومورد برای مجازات ساخت و ساز بدون مجوز عملی می شود همانطور که ذکر شد،بستگی به شرایط مربوط دارد.

درصورتی که ملک بناشده در تداخل بااصول شهرسازی ،فنی و بهداشتی باشد،مبتنی برحکم تخریب مستفاد از صدورتبصره یک ماده 100 قانون شهری ،تصمیم کمیسیون برتخریب ملک خواهد بود.

تصمیم صدور و اخذ جریمه نیز طبق تبصره 4ماده 100قانون شهری شرایطی که اصول و مسائل فنی و بهداشتی و شهرسازی رعایت شده باشد اتخاذ میشود.

کمسیون قادر است به وسیله صدور اخذ جریمه به ازای هر مترمربع از ملک یا یک پنجم مقدار سرقفلی ملک در حالتی که ساختمان مذکور ارزش سرقفلی داشته باشد،اقدام کند،البته درچنین حالتی هرکدام از موارد که ارزش بیشتری از ذی نفع داشته باشد،صدور برگ پایان ساختمان به شهرداری اعلام می شود ،بنابراین مجازات ساخت و ساز بدون مجوز طبق مفاد قانون شهری دردو حالت اخذ جریمه و تخریب یا رفع اثراجرا می شود.قانونی که درباره مجازات ساخت و ساز بدون مجوز مطرح شده است ،می گوید:طبق تبصره 1ماده 100قانون شهرداری در موارد که عملیات ساختمانی بدون پروانه مخالف مفاد پروانه انجام شده باشد،کمسیسیون موضوع این قانون بااحراز اینکه اصول شهرسازی یا فنی یا بهداشتی در ساختمان احداثی رعایت نشده است؛می تواند قلع تاسیسات و تشریفاتی مورد حکم قرار دهد. باتوجه به مراتب رای کمیسیون مبنی برقلع تاسیسات احداثی باید متضمن اعلام عدم رعایت اصول سه گانه مذکور در ساختمان احداثی باشد.

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.