شناسه : 28963
نویسنده : استان آذربایجان غربی
عکس
سازمان بسیج حقوقدانان آذربایجان غربی

یادداشتی از برادر حسین فصیحی

آوار متروپل در آبادان

آوار شدن برج 10طبقه آن هم پيش از بهره برداری فقط ميتواند یک دلیل روشن داشته باشد و آن هم تخلف هاي صورت گرفته از سوی سازندگان یا چشم پوشی ناظران است . تخلف های که بدون توجه به جان و مال مردم صورت ميگيرد و منجر به برجای ماندن خسارت های غیرقابل جبران ميشود. براساس آخرین آمار تالحظه تنظیم خبر این حادثه ۶ کشته و ۲۹مجروح برجای گذاشته است. رئیس جمهور با صدور یک فرمان معاونت اول خود را مامور رسیدگی به حادثه کرده است ساعت 12:30روز گذشته حادثه های غم انگيز فضاي رسانه اي را تکان داد باردیگر حادثه پلاسکو را ذهن ها زنده کرد .پیش ازاینکه خبر به رسانه هاي رسمي راه پيدا كند، اين كاربران شبکه های اجتماعی بودند که با انتشار فیلم و تصاوير، خبر ریزش ساختمان ۱۰طبقه متروپل در خیابان امیری آبادان را به اشتراک گذاشتند.گزارش هايي كه لحظه به لحظه از وقوع حادثه به اشتراك گذاشته ميشد نگراني درباره چرايي وقوع حادثه را مورد پرسش قرار ميداد. از جمله فيلم های به اشتراک گذاشته شده مربوط به مردی بود كه گفت امدادگراست .او باوجود اينكه تجهيزات امدادي ندارد خودش را به پاركينک میرساند و ميگويد براي امداد آمده و از بازماندگانش طلب حلاليت كرده بود. برجهاي دوقلوي متروپل به عنوان بزرگترين و کاملترين مجموعه پزشكي، اداري، تفريحي، تجاري و پاركينگ طبقاتي درمنطقه  جنوب غرب خوزستان در مراحل پایاني قرار داشت كه بنا به دلايل فني متوقف شده بود.سختي امداد در تجمع هاي مردمي، همزمان باریزش ساختمان سیل مردم برای امدادرسانی یا کنکاوی به محل حادثه گسیل شد تصاویردریافتی از شبکه های اجتماعی به خوبی گویای این بود که آبادان نیروی امداد و آموزش دیده برای مقابله باریزش آوار و حوادث بزرگ را ندارد، با اين حال همان توان موجود از آتشنشانانی و امدادگران اورژانس، هلال احمر و  سگ هاي زنده ياب در محل حاضر شدند. همچنين خبر رسيد كه تایم هاي امداد از شهرهاي اطراف براي كمك درمحل حاضر شده اند. غلظت گرد و غبار بیش از 42 درصد حد مجاز و شعاع دید کمتر از 100 متر عملیات امداد را برای امدادگران دشوار کرده بود. هر چند تيم هاي پليس براي برقراري نظم در خيابان هاي اطراف براي تسهيل در امداد و نجات به كار گرفته شده بود، اما تجمع زياد مردم در محل حادثه امكان امداد رساني را با سختي زياد مواجه کرد. اتفاقي كه همواره با بروز سوانح و حوادث رقم ميخورد و بخش مهمي از توان نيروهاي امداد و امنيت بايد صرف مهار شهرونداني شود كه براي كنجكاوي در محل حاضر ميشوند، در حالي كه مصدومان و مجروحان حادثه بايد به سرعت به مراكز درماني منتقل شوند و گرفتار شدن آنها در ترافيكهاي ايجاد شده ميتواند به قيمت جانشان تمام شود.

احتمال ريزش ساختمان هاي كناري، اتفاقي بود كه هر لحظه امكان بروز آن وجود داشت. با وجود موانع موجود براي امداد، تالش براي تخليه ساختمانهاي اطراف به سرعت در دستور كار قرار گرفت. شدت بروز حادثه به حدي بود كه ساكنان ساختمان هاي اطراف به گمان بروز زمين لرزه در ساختمان پناه گرفته يا از آن فرار كرده بودند. هر چند شمار افرادي كه قبل از وقوع حادثه در ساختمان متروپل حضور داشتند مشخص نبود، گمان زني ها براساس گزارشهاي مردمي از گرفتار شدن حدود 80 نفر حكايت داشت. با اين حال مردم و امدادگران با جستوجو ميان آوار پيكرهاي نيمه جان افراد گرفتارشده را خارج و به مراكز درماني منتقل ميكردند. رئیس سازمان اورژانس از احتمال حبس شدن 50 نفر خبر داد. همچنین اعلام شد در ساعات اولیه 32 نفر از میان آوار. احتمال ريزش نجات یافتند .احتمال ریزش آوار روی امداد گران ، ریزش آور،ساختمان آزمايشگاه كناري را هم دچار حادثه كرده بود به طوري كه كاركنان و بيماراني كه در محل حضور داشتند، در ساختمان گرفتار شده بودند. شرايط ناپايدار در ساختمان كنار محل حادثه، امدادرساني را با سختي زياد مواجه كرده بود، چراكه هر لحظه امکان ریزش آور روی سرامدادگران  وجود داشت بااین وجود عملیات امداد و نجات برای رهایی افراد گرفتار شده از میان آوار در همان شرایط دشوار همچنان در حال انجام است.

نوش دارو بعداز مرگ سهراب  در اولین واكنش براي برخورد بر مسببان حادثه اعالم شد كه پيمانكار و مالك ساختمان به دستور حميد مراني پور دادستان ويژه آبادان بازداشت شدند. بازداشتي كه نوش داروي بعد از مرگ بايد قبل از بروز حادثه با هشدار به متوليانش از ايجاد شدن خطر پيشگيري ميشد، چراكه براساس اظهار نظرهاي مطرح شده از سوي مراجع رسمي ساختمان در معرض ريزش قرار داشت و بايد براي جلوگيري از اين اتفاق، سازوكارهاي لازم براي آن به كار گرفته ميشد. بدون ترديد اگر چنين اتفاقي رقم ميخورد، شهردار آبادان روز گذشته ناچار نميشد از دست مردم فرار كند. تجربه نشان داد كه افراد بازداشت شده با سپردن وثيقه آزاد خواهند شد. اتفاقي كه در حوادثي مثل ساختمان سيناي اطهراتفاق افتاد؛ حادثه آتشسوزي كه سال99 رقم خورد و در جريان آن 19پزشك و متخصص جانشان را از دست دادند. افراد بازداشت شده بعد از چند روز با سپردن وثيقه آزاد شدند و با دایرکردن کلینیکی دیگر به فعالیتشان ادامه دادند و بازماندگان قربانیان هنوز هم برای احقاق حقشان پله های دادسرا و دادگاه ها را بالا پایین می کنند که این رویه به بعید نیست با فاصله گرفتن ازاین حادثه هم رقم بخورد. هشدار پایان کار نیست سازمان نظام مهندسي خوزستان در يكي از گزارش هايي كه در پايگاه اطلاع رساني خود منتشر كرده، آورده است كه در جريان یکی از بازديدها نمايندگان نظام مهندسي روند اجرايي پروژه را به صورت كامل مورد بررسی و كنترل قرار داده و ضمن تذكر در خصوص ايرادات موجود، موارد و مشكالت يافت شده را صورتجلسه کردند. حسين عبدالباقي، مالك و سرمايه گذار پروژه مشکلات ايرادات ابلاغ شده را پذيرفته و بر رفع آن تأكيد كرده بود. هيئت نظام مهندسي براي رفع ايرادهاي مطرح شده ضرب الاجل تعيين کرده بود تا در بازديدهاي بعد موانع موجود رفع شود، اما مشخص است كه براي رفع آن اقدام نكرده و سازمان نظام مهندسي و سازمانهاي ناظر ديگر هم به وظيفه قانوني شان عمل نكرده اند. این كه از سوي مراجع رسمي اعلام ميشود كه متخلفان هشدار دريافت كرده بودند، نميتواند از سوي افكار عمومي پذيرفته شود. این امر زماني پذيرفته ميشود كه منجر به ايجاد شرايط پايدار براي حفاظت از جان و مال مردم باشد. اگر ساختارهاي قانوني در اين باره دست و پاي ناظران از جمله شهرداري، آتش نشاني، سازمان نظام مهندسي و اين قبيل را بسته بايد كه نسبت به رفع آن اقدام شود. اگردر شرايط موجود ناظران قانوني نتوانند مانع بروز تخلف قانون به چه كار می آيد؟دستور ويژه رئيس جمهور بر رسيدگي فوري  رئیس جمهور كه به عمان سفر كرده است، به معاون اول خوددستور داد تمامي امكانات استاني و كشوري براي رسيدگي فوري به سانحه به كار گرفته شود. حجت الاسلام  ابراهيم رئيسي دستور داد با توجه بهاعلام  نياز استاندار خوزستان، نيروهاي امدادي و امكانات لازم براي آواربرداري و امداد، از سازمان آتش نشاني تهران به صورت فوري به آبادان اعزام شوند و براي شناسايي تخلفات منجر به اين حادثه نيز، به صورت عاجل اقدام شود و برخورد شديد و غيرقابل اغماض با متخلفان در دستور كار قرار بگيرد. رئيس جمهور ضمن ابراز همدردي صميمانه با خانواده هاي جانباختگان دستور داد رسيدگي به وضعيت اين خانواده ها در اولويت قرار گيرد.

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.