شناسه : 28097
نویسنده : استان آذربایجان غربی
عکس
مهارت های ارتباطی کلامی میان افراد

گردآوری خواهر بسیجی ثمین نامدار

 

مهارت های ارتباطی کلامی میان افراد

ارتباط کلامی شامل مجموعه روابطی است که از طریق گفتگو و بکاربردن کلمات و واژه ها و غیر کلامی ایجاد میگردد. که در این نوشته به صرفا به ارتباط کلامی  پرداخته و مهمترین مهارت های کلامی شامل گفتن، شنیدن، خواندن، نوشتن است.

انسان ها با استفاده از ابزار های مختلف وارد رابطه میشود طبق تحقیقات ؛ انتقال پیام، 35% از راه ارتباط کلامی و 65% ارتباط غیرکلامی است.

مراحل مهارت ارتباط کلامی:

  1. تماس چشمی: تماس چشمی از مهمترین مهارت های ارتباطی است که تاثیر زیادی روی مخاطب میگذارد.
  2. سوال کردن: با یک سوال ساده شروع کنید، این سوال مرتبط به چیزی باشد که دغدغه مخاطب است.
  3. خود افشایی: در مورد خودتان بگویید این خودافشایی به منظور بیان یک راز یا مساله محرمانه نیست، مثلا میتوانید برای یک محصول که همزمان در حال مشاهده هستید ابراز علاقه کنید.
  4. توجه به طرف مقابل: به طرف مقابل توجه نشان دهید با علاقمندی و حرکات سر و صورت و نگه داشتن تماس چشمی می توانید به آنچه میگوید بازخورد نشان دهید.
  5. تعریف و تمجید: از تعریف و تمجید و تایید استفاده کنید، ایجاد حس مثبت در طرف مقابل منجر به میل ادامه گفتگو می شود.

اگر به راحتی در جمع های خانوادگی صحبت میکنید  و هیچ ترس و واهمه ای از صحبت کردن ندارید از اعتماد بنفس مناسبی برخوردار هستید اما این دلیل نمیشود که شما یک سخنران خوب هستید ولی به این نتیجه میرسیم که وجود اعتماد به نفس در فن بیان و ارتباط ضروری است. و همچنین یکی از راه های افزایش مهارت کلامی داشتن صداقت و راستی در صحبت هایتان است زیرا مخاطب باهوش است و دقیقا متوجه حالات رفتارهای شما می شود.

 

پایان گفتگو باید چگونه باشد؟

بهتر است در ارتباط کلامی در اوج تمام کنید؛ البته نه به این معنا که قبل از جمع بندی و تمام کردن موضوع یک دفعه بحث را تمام کنید. پایان دادن به گفتگو با یک احساس خوشایند دو طرفه، از نکات مهم گفتگو است. می‌توانید از چنین جملاتی استفاده کنید: «از مصاحبت با شما خوشحال شدم و...از آشنایی تان خوشحال شدم.» بهتر است صحبت‌های میان خود را جمع‌بندی کنید. اگر رفتارهای غیرکلامی ناشی از خستگی و بی میلی دیدید سریع‌تر به گفتگو پایان دهید.

 

 

 

 

 

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.