یادداشتی از خواهر بسیجی فاطمه امامی

بررسی عوامل موثر ارتکاب سرقت

سرقت از باسابقه ترین جرایم انسانی به شمار می رود که در اجتماع های مختلف و گوناگون به روش های مختلفی نمایان است.

مقدمه

سرقت از باسابقه ترین جرایم انسانی به شمار می رود که در اجتماع های مختلف و گوناگون به روش های مختلفی نمایان است.سرقت از نظر قانون وقتی  شکل می گیرد که شی مورد سرقت واقع شده یاجرم بدون اطلاع بر خلاف میل صاحب آن به تصرف سارق در می آید.سرقت بیشتر پدیده ای شهری می باشد یعنی در شهرهای کوچک وبزرگ که شناخت افراد از یکدیگر کمتراست که انگیزه مرتکب شدن به سرقت و احتمال موفقیت آمیز بودن آن نیز در چنین شهرهایی بیشتر می باشد تحقیقات و پژوهش های جامعه شناختی درمورد عوامل سرقت بیانگر آن است که بین سرقت افزایش بی رویه جمعیت ،افزایش نرخ بیکاری،فقر،بالا رفتن مخارج زندگی،تورم و تغییرات در هرم سنی،جوانی جمعیت و ترکم جمعیت مهاجر و جابه جایی جمعیت،طلاق،اعتیادو...رابطه معنی دار دارد.

برای سرقت تعریف های متعددی عنوان شده که برخی از آنها به شرح ذیل میباشد:

ربودن مال غیر،برداشتن چیزی از دیگران بدون اطلاع و رضایت او،گرفتن و بردن مال وپول کسی به زور یامکر وفریب،ربودن متقلبانه شی متعلق به دیگری در کل لازمه سرقت گرفتن،برداشتن وکش رفتن است.و بالاخره سرقت واکنشی است نسبتا عقلانی و حساب شده که طبق برنامه معین وبا تصمیم گیری قبلی در مورد انتخاب قربانی و چگونگی عملکرد انجام کار صورت می گیرد.

سرقت در نوجوانان از آنجاییکه یکی از عمده ترین و شایع ترین نوع بزهکاری در میان این قشر می باشد حایز اهمیت است ولی از آنجاییکه برای درمان هر بیماری باید عامل وعلت را یافت برای چگونگی برخورد صحیح بااین معضل اجتماعی می بایست عوامل موجود آن را شناخت و سپس به اصلاح و تربیت و بازپروری بزهکاران(سارقین)اقدام کرد.

سرقت نیز مانند هرنوع رفتار انحرافی دیگر آموختنی است بنابراین معاشرت جوانان باافرادی که سابقه ارتکاب سرقت دارند نقش موثری در تمایل آنان به سرقت خواهد داشت سرقت در کشور در ایران سارقین دوستان منحرف داشته و با چنین دوستانی رفت وآمد زیاد وطولانی داشته اند و بین اعتیاد بر مواد مخدر و سرقت در ایران رابطه معنی دار ومثبت وجود دارد.وافراد معتاد بیشترین سرقت هارا از منازل انجام داده اند.

وضمنا تزلزل در ارکان خانواده در اثر طلاق،تضعیف بهداشت روانی خانواده و ناسازگاری های زناشویی،روابط نامناسب والدین و...جوانان را برای جرایم خشونت آمیز نظیر سرقت مستعد می سازد.روان شناسان هرفرد را همچون شخصیت منحصر به فردی میدانند که راه یافتن ریشه ها و عواملی که فرد را مستعد رفتار و انحرافی می نماید شناخت ویژگی های فردی او نظیر اختلالات شخصیتی خشم،اضطراب،افسردگی،لذت جویی،کم هوشی وتعلق خاطر به دیگران است به دنبال یافتن ارتباط بین جرم و بزهکاری با نوع خاصی از شخصیت (روان رنجور)بوده اند.

شش عاملی که محدود به سرقت در سارقین می باشد به شرح ذیل می باشد:

عامل اول:از هم گسیختگی خانوادگی و روحیه استقلال طلبی

عامل دوم:تجربه های تلخ کودکی و تجمل گرایی

عامل سوم:سابقه محکومیت و دستگیری در خانواده و پرخاشگری فرد

عامل چهارم:فرار ازمنزل و رفتارهای جنسی و دینداری و دوری از ارزشها وهنجارهای حاکم

عامل پنجم:عوامل اقتصادی،اجتماعی خصوصافقر و شرایط نامطلوب

عامل ششم:ویژگی های جسمانی ورورانی می باشد

از این رو بین تمام نهادها و سازمان ها و موسسات اجتماعی،و خانواده نقش و اهمیت خاصی به سزا دارد در نتیجه همانطور که میتوانید زمینه ساز بزهکاری دانش آموزان می باشد میتواند در کاهش یا جلوگیری از آن نیز نقش مهمی ایفا کند.

پیشنهاداتی که خانواده جهت جلوگیری یا کاهش رفتار بزهکارانه نوجوانان ارایه میگردد.

۱-وجود رابطه دوستانه ومحبت آمیز بااحترام درک وتفاهم متقابل بین پدر و مادر ووالدین و فرزندان خانواده را به محیطی پر مهر ومحبت پذیر که سرشار از آرامش و امنیت خاطر تبدیل میکند

-واین امر موجب افزایش دلبستگی و تعلقات فرزندان به خانواده و والدین و در نتیجه کاهش رفتار بزهکارانه میگردد.

.اهتمام والدین در درونی سازی ارزشها و هنجارهای اجتماعی در فرزندان از طریق جامعه پذیری

.اهتمام جدی والدین در نظارت و کنترل ومنطقی فرزندانشان در خانواده و مدرسه از طریق آگاهی از وضعیت رفتاری وانضباطی فرزندان در ارتباط مستقیم و مستمر با اولیا آموزشگاه نقش مهمی دارد

.اهتمام جدی والدین در آموزش عمدی و آگاهانه اصول ومبانی ومناسک مذهبی و همچنین تعهد و التزام عملی خویش ب اعتقادات و مناسبت دینی و میزان و دینداری فرزندان بیانجامد

.اهتمام جدی والدین در مساعدت ها وهم فکری و راهنمایی فرزندان در انتخاب دوستان و هم سالانی مناسب و آگاهی و اطلاع از این که فرزندانشان با چه کسانی معاشرت و رفت وآمد دارند میتواند نفش غیرقابل انکار دوستان و هم سالان بزهکار را در ارتکاب رفتار بزهکارانهبه حداقل برساند.

۲-فراهم نمودن زمینه سازی پرورش سالم شخصیت کودکان و نوجوانان بوسیله مربیان و معلمان ب طوری که فرد به گونه ای بار آید که از امور جرم زا بگریزد و در برابر آن به دفاع از حیثیت اجتماعی واعتقادی خود بپردازد.

۳-تغییر محیط اجتماعی میتواند در تربیت بزهکاران موثر باشد شرایط مساعد و محیط خانوادگی و تربیتی مناسب میتواند در تحول و  پیشرفت اهمیت بسزایی داشته باشد برای بزهکار باید شرایطی فراهم شود که احساس تنهایی و بی کسی نکند و عشق به زندگی و نیاز به دوست داشتن در او تقویت شود.

درنتیجه:اگر زمینه های بزهکاری شناخته نشود و ریشه های آن قطع نگردد بزهکاران علی رغم قانون ومجازات  نه تنها اصلاح نمی شوند بلکه در جمع دوستان ناباب تجربه ها و مهارت های بسیاری را می آموزند و حتی با تشکیل باند و باآمادگی بیشتری برای ارتکاب جرم های بعدی وارد جامعه میشوند و باآموزش دادن اجتماعی و تربیتی خانواده ها برای بالا بردن سطح فرهنگ خانواده ها و پرورش احساس مسئولیت والدین در قبال فرزندان خود،تاسیس موسسات آموزشی مناسب به منظور تعلیم حرفه وفن و نیز ایجاد کانون های رفاهی وتفریحی مناسب بوسیله دولت و با بخش خصوصی و سانه های جمعی نیز نظیر سینما،تلویزیون،تاثیرات مستقیم و سریع بر رفتار نوجوانان دارند و نقش ویژه ای در آگاهی بخشی به جامعه ایفا میکند و پیشنهاد میگردد باگسترش با گسترش سازمانهای پلیس محله و....فراهم آید تا بر مشارکت عمومی نوجوانان در جامعه منجر گردد.با توجه به اکثریت نوجوانان مجرم بی سواد یا از تحصیلات پایین برخوردارند پس باید در زمینه تحصیل نوجوانان بایستی کوشید.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.