یادداشتی از خواهر بسیجی زهره قاسمی

نقد لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت

اساس و بنیان روابط انسانی را مولفه های مانند عشق، محبت، گذشت، مسئولیت پذیری و بردباری نسبت به هم شکل می دهد.

انسان ها اگر یکدیگر را دوست داشته باشند مانند قطب های مخالف آهنربا جذب هم می شوند و اگر از هم بیزار شوند برعکس این رفتار رخ داده و چون قطب های همنام آهنربا به دفع و فرار از هم خواهند پرداخت.

بر این اساس تلاش ها برای رفع خشونت علیه زنان یا هر انسان دیگری باید در جهتی باشد که محصول آن افزایش علقه قلبی و پیوند عاطفی بین انسان ها باشد نه تشدید کینه ها و بیزاری ها که محصول آن قطعا افزایش خشونت های متقابل خواهد بود.

مجازات سنگین مانند حبس تنها زمانی قابل اجرا است که دو فرد به تنافر از هم رسیده و صدمه وارده بر فرد مظلوم جز از این طریق قابل جبران نباشد.

در جوامع بشری ایثار و گذشت شبیه سیمانی است که آجرهای بنای زندگی را به هم وصل و محکم کرده و به شکل گیری و دوام خانواده قوت می بخشد، اما آنچه به واسطه این لایحه از خانواده ها گرفته می شود همین ملات قوام بخش ایثار است. باید بپذیریم که اگر گرهی در زندگی انسانی رخ داد باید تا جایی که امکان دارد تلاش شود با معجزه عشق و محبت و علاقه بین زوجین، احترام محبت بین والدین و فرزندان و ایثار و گذشت بین دیگر انسان ها رفع شود نه چماق پر خشم قانون.

استفاده از حبس برای مجازات مرتکبین خشونت علیه زنان در بیشتر موارد برابر با فروپاشی بنیان خانواده ها است، چرا که این منطقی نیست که از طرفی مردی با شکایت زنی بنا به ارتکاب اشتباه یا جرمی محکوم به حبس شود و از سوی دیگر انتظار برود پس از اتمام حبس این مرد یا حتی اگر این فرد زندانی شده زن باشد، چون سابق به آغوش خانواده برگشته و در کنار فردی که او را به حبس انداخته زندگی آرام خود را سپری کند.

ایرادات وارده بر این لایحه پرشمار است که در ادامه برخی از نقدها را به صورت موردی قید می کنم:

مغایرت با احکام و تربیت دینی که بر مرد به دلیل ریاست بر خانواده، پرداخت هزینه های زندگی و عهده دار مراقبت و محافظت از امنیت اعضا خانواده، اختیاراتی نسبت به همسر و فرزند داده است.
مغایر با حفظ نسبت های خویشاوندی به ویژه پیوند زناشویی
عدم مصلحت اندیشی و آینده نگری در تعریف مجازات ها
مغایر با روش های تربیتی دینی، اخلاقی و روانشناختی
ترویج زن سالاری و عدم توجه به حقوق ذاتی مردان نسبت به زنان
یکجانبه نگری مفرط و عدم پرداخت به خشونت علیه دیگر اقشار
محدود کردن خشونت علیه زنان به جسمی، روانی و جنسی و عدم پرداخت به خشونت های دیگر از قبیل تبعیض شغلی و درآمدی در سطح کلان جامعه که مبتلا به امروز است.
مبهم بودن مصادیق جرم ها و ایجاد بستری برای سواستفاده زنان مسئله دار و بیمار جنسی یا روانی از این لایحه علیه مردان
آیا خشونت علیه زنان تنها از طریق مردان صورت می گیرد؟
عدم ارائه راهکارهایی که از مزاحمت زنان نسبت به زندگی مشترک یکدیگر ممانعت کند.
آیا در قبال حذف حقوق معنوی مردان در زندگی مشترک یا نسبت والدینی، حقوق مادی زنان نیز که بر عهده مردان است، برداشته می شود؟ در صورت حذف این حقوق تکلیف زنان و دخترانی که قادر به تامین مالی خود نیستند، چه می شود؟
ارائه تعریف های نادرست از مصادیق خشونت علیه زنان و در مقابل نادیده گرفتن اشکال مختلف خشونت مانند سواستفاده های جنسیتی از زنان در فضاهای هنری و انتخاباتی
یکجانبه نگری در پرداخت به خشونت های جنسی علیه زنان و عدم پرداخت و توجه به نقش خود آنان در وقوع چنین خشونت یا جرائمی
غیر قابل اثبات بودن مصادیق برخی جرم های اخلاقی و رفتاری که در دین اسلام هم نسبت به آنان به همین جهت، مجازات های عینی و ملموسی در نظر گرفته نشده است، مانند توهین و تمسخر
آیا زن ایرانی در هر صورت حاضر به دفاع از همه بندهای این لایحه است یا تنها در شرایطی حاضر به دفاع است که این بندها تنها علیه مردان مقابل او اجرا شوند نه مردان زندگی اش مانند پدر، پسر یا برادر و ...؟

آیا زنان به عروسان یا همسر برادر خود هم این اجازه را می دهند که از بندهای مختلف این لایحه علیه پسر یا برادرشان استفاده کرده و آنان را به بند و زندان کشند؟

آیا برای اجرای این لایحه دستگاه قضا امکانات کافی و لازم را دارد یا زندان به تعداد کافی برای محبوس ساختن تقریبا نیمی از جمعیت کشور در نظر گرفته شده است؟ مخارج این زندان ها چطور تامین می شود؟ چه کسانی عهده دار زندانبانی و رسیدگی به امور زندانیان می شوند وقتی به موجب اجرای این لایحه همه مردان به زندان رفته باشند؟
با اجرای این لایحه تقریبا همه مردان طعم زندان را به بهانه ای خواهند کشید

 

هر چند که باید به وقوع جرم ها و خشونت های متعدد علیه زنان اعتراف کرد، اما باید ریشه های این نوع خشونت ها را بدون داشتن نگاه جنسیتی و متعصبانه جستجو کرده و در تلاش برای درمان اساسی و قطع ریشه ها و علل وقوع ظلم و خشونت بود، نه اینکه با اعمال مجازات های سنگینی مانند حبس و داشتن نگاه جنسیتی متعصبانه به این مقوله هر دو جنس زن و مرد را در برابر هم قرار داد.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.