یادداشتی از برادر بسیجی عباس شیر محمدی

ویژگی صداقت در ارتقا سلامت اداری

۱-صداقت را راستگویی، قول و فعل حق می نامند. ۲- دروغگویی را سخن ناراست، خلاف حقیقت، مقابل صدق تعریف می کنند. ۳- دروغگویی یک مسئله اخلاقی و یک موضوع کلیدی در فهم و نقد کلیه حوزه های اجتماعی است. ۴- روانشناسان دروغگویی را به دروغ بازی، مبهم، پوچ، محدود، عادتی تقسیم کرده اند. ۴/۱- دروغ بازی: فرد حوادث تخیلی و یا ذهنی خود را به دیگران بفهماند. ۴/۲- دروغ مبهم: از ناتوانی خود در گزارش دهی دقیق جزئیات یا مغالطه کردن ناشی می شود. ۴/۳- دروغ پوچ: فرد جهت جلب توجه دیگران و مطرح شدن این دروغ را می گوید. ۴/۴- دروغ محدود: این دروغ در نتیجه ترس از مقررات شدید یا تنبیه سخت ناشی می شود. ۴/۵- دروغ عادتی: به دلیل الگو برداری از والدین و یا محیط پرورشی فرد برایش عادت شده است. ۵- وقتی عدم صداقت در جامعه ای اصل و قاعده شد نه استثناء، در این جامعه سرمایه اعتماد متقابل وجود نخواهد داشت. ۶- فساد و تباهی در سطوح مختلف رسوخ کرده و چنین جامعه ای نزدیکی کمتری با جامعه دینی و اخلاق مدار خواهد داشت. ۷- اولین گام برای رواج دروغگویی، شکسته شدن قبح دروغ است. ۸- دروغگویی نباید در جامعه نوعی زرنگی تلقی گردد. ۹- ایجاد اعتماد فرایند تدریجی است. ۱۰- آدم ها در فضای عدم صداقت، ناراستی، نادرستی، ناپاکی به مالکان طماع و اطبای بی وجدان، نانوا های رفیق نواز، کارکنان رابطه باز، روسای تبعیض کار تبدیل می شود. ۱۱-دامنه ارزش ها از صدر تا ذیل سازمان را دربرگیرد. ۱۲- ارزش ها که اصول حیاتی ما هستند برای موفقیت آینده ما بسیار موثرند.۱۳- در جو بی اعتمادی شخصیت پایه دستکاری می شود. ۱۴-هیچ سازمانی را نمی توان بی نیاز از اصول اخلاقی بویژه سرآمدترین آن ها که همانا صداقت و درستکاری است، دانست. ۱۵-عدم صداقت علل و انگیزه های متعدد دارد: ۱۶/۱- غالباً اصرار مدیران( برای گفتن جزئیات دقیق) فرد را وادار به دروغگویی می کند. ۱۶/۲- برای محافظت از تنبیه وتهدید نشدن موقعیت شغلی دروغ می گوید. ۱۶/۳- از پیامدها و عواقب کارهای فردی خود ترس دارد. ۱۶/۴- جلوگیری از خجل و شرمنده شدن فرد در پیش همکارانش. ۱۶/۵- بی ایمانی و عدم اعتقاد به باورهای دینی و مذهبی. ۱۶/۶- به منظور جبران احساس کمبود و حقارت خود به دروغگویی متوسل می شود.۱۷- اعتماد در سازمان از بالا به پایین جریان می یابد. ۱۸- اگر مدیران ارشد قابل اعتماد باشند حس اعتماد به سطوح پایین سازمان تسری می یابد. ۱۹- با ایجاد فضای دوستانه و صمیمانه، صداقت و اعتماد متقابل را تقویت کنید. ۲۰-برای ارتقاء و رشد کارکنانتان، توزیع عادلانه قدرت و اطلاعات و امکانات در محیط کار ضروری است.۲۱- توسعه منابع انسانی بدون شناخت انسان و ظرافتهای روحی و سعه وجودی، ممکن نیست. ۲۲- اعتماد کارکنان را بر پایه موفقیتهایشان ایجاد کنید، وظایفی را به افراد محول کنید که به خوبی از عهده آن برآیند.۲۳- اگر چنانچه به صورت مناسب درمورد اشتباهی صحبت می کنید هدف شما این باشد که به او آموزش دهید تا ماهیت مشکل را بشناسد و دوباره مرتکب همان خطا نشود. ۲۴- یاد بدهید درستی و صداقت اصل مهمی در سازمان است و فرد با گفتن حقیقت تنبیه نمی شود. ۲۵- آمادگی شنیدن حقایق تلخ و شیرین را داشته باشد.۲۶- کارکنان بدون ترس یا واهمه مشکل خود را مطرح کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.