شناسه : 27727
نویسنده : استان آذربایجان غربی
عکس

1-بسیج بعنوان یک نیروی کارآمد در سیستم سیاسی اجتماعی نظام جمهوری اسلامی دارای ویژگی ها و کارکردهایست  که ذیلا به آنها اشاره می رود:

2-ظرفیت های قانونی اینکه قوانین و مقررات وبرنامه های نظام چه جایگاه و نقشی برای بسیج در نظر گرفته اند . بدیهی است نقش به آن انتظاری گفته میشود که فرد یا هر جمعی دارای موقعیت و پایگاه اجتماعی باید آنها را برآورده نماید.

3-اصل 151قانون اساسی مستند به آیه کریم 60سوره مبارکه الانفال " اعدوا لهم ما استطعتم من قوة  " حیثیت وجود بسیج را بعنوان نیروی دفاعی فرهنگی جلوه گر نموده است .

4- در تاریخ 59/1/10 اولین مصوبه قانونی سپس در تاریخ 59/4/19مرتبط با بسیج زیر نظر رهبری وابسته به ریاست جمهوری به تصویب شورای انقلاب اسلامی وقت رسید.

5- مجلس شورای اسلامی درجلسه مورخه 59/10/28سازمان بسیج را در سپاه ادغام و متوالیا در تاریخ 61/4/15اساسنامه  بسیج در مجلس به منظور دفاع و کمک به مردم هنگام حوادث و بلایا به تصویب اعضا رسید و نهایتا مجلس شورای اسلامی در تاریخ 71/10/1در حمایت قضائی از بسیجیان قانون7 ماده ای را مصوب نموده اند.

6- توجه به بسیج در برنامه 5ساله سوم در ماده 157با اشاره به ظرفیت و تمهیدات سازمانی و ماده 175ضمن اشاره به توصیه و افق های تحقق ارتش 20میلیونی با تحقق آرمان های امام راحل ، بستر سازی جهت مشارکت نوجوانان و جوانان ، همچنین مردمی کردن امنیت و ترویج ایثار و اشاعه تفکر بسیجی در مواد مذکور مطالبی را مصوب نموده اند.

7-نقش مورد انتظار بسیج از نظر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) میتوان استنباط نمود که بسیج یک نهاد اجتماعی با ابعاد متعدد در پاسخگویی به نیازهای اساسی و حیاتی جامعه است که با دیگر اجزای نظام بایست پیوندی محکم و ناگسستنی داشته باشد.

8- اگر در کشوری نوای دلنشین بسیجی طنین انداز گردد چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور گردد والا هر لحظه منتظر حادثه باشید و یا بسیج نیروی کارآمد همه میدان هاست ، همچنین از فحوای کلام  مقام معظم رهبری استنباط می شود که بسیج را پر کردن تمام خلاء ها اعم از خلاء های سیاسی ، فکری ، اجتماعی ، عقیدتی ، سیاسی دانسته و به طور کلی مجموعه ای آماده برای برآوردن نیازهای انقلاب در هر زمان و به هر شکل ممکن می باشد که ناظر بر قدرت نرم و توانمندیهای این نیروی عظیم مردمی است.

9-با این توصیف ها بسیج گسترش قابل ملاحظه ای داشته از ظرفیت های بی بدیل در قدرت نرم و گسترده گی در همه سطوح سیستم کلان کشور قابل مشاهده و ملموس است .

10-امیدواریم با ایجاد زمینه های مناسب در همه سیستم های و موقعیت های ممکن نظام از ظرفیت ها و توانمندیهای بسیج و بسیجیان در راستای نقش آفرینی و اثر بخشی حداکثر استفاده بعمل آید.

 

 

 

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.