شناسه : 27203
نویسنده : استان آذربایجان غربی
عکس
( علی لندی )

سازمان بسیج حقوقدانان استان آذربایجان غربی

نام ( علی لندی ) برای همیشه زنده ماند.

علی‌لندی، نوجوان فداکار اهل شهرستان ایذه که برای نجات دو زن همسایه خودش را به آتش زده‌بود به علت شدت سوختگی جانش را از دست داد. فداکاری علی، اما نباید با مرگ او پایان یابد بلکه ثبت نامش بر یکی از یادمان‌های شهر می‌تواند یادش را برای همیشه زنده نگه‌دارد.

امروز شنبه، سومین روز از مهرماه زنگ مدارس کشور به صدا در می‌آید. هر چند با سیطره بیماری کرونا تا حضور در مدارس به سبک گذشته فاصله داریم، اما امروز همکلاسی‌های پایه نهم علی لندی در شهرستان ایذه به جای او شاخه‌های گل می‌گذارند و یادش را گرامی می‌دارند. نام این نوجوان فداکار از ۱۸ شهریورماه امسال به ناگاه در فضای رسانه‌ای کشور شنیده شد. وقتی مشخص شد این پسر ۱۵‌ساله برای نجات دو زن همسایه خودش را به آتش زده و دچار سوختگی ۹۰‌درصد شده است، احساسات عمومی با فداکاری‌اش همراه شد. روایت کاری فدارکاری‌علی سینه به سینه نقل می‌شد. اینکه مهمان خانه خاله‌اش بود و متوجه می‌شود دو زن همسایه در حادثه آتش‌سوزی گرفتار شده‌اند. او خودش را به خانه همسایه می‌رساند و ابتدا پتویی روی یکی از زن‌های آتش گرفته می‌اندازد و بعد کانون آتش را که گاز پیک‌نیک بوده به آغوش می‌کشد تا آتش را از آنجا دور کند، اما خودش در حلقه حریق گرفتار می‌شود و می‌سوزد. علی با سوختگی شدید ابتدا در بیمارستان طالقانی اهواز و بعد در بیمارستان امام موسی‌کاظم (ع) اصفهان بستری می‌شود و تلاش‌ها برای نجات او به جریان می‌افتد. مسئولان کشور برای نجات جان وی بسیج شدند و در اقدامی شایسته معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور و استانداران دو استان اصفهان و خوزستان و مدیران شهری این دو استان در کنار خانواده‌اش قرار گرفته و با آن‌ها ابراز همدردی کردند تا حضور آن‌ها مرهمی بر زخم‌های علی باشد.

گروه‌های مردمی، فرهنگی، هنری و مسئولان استانی از خوزستان و اصفهان راهی بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان شدند و از علی عیادت کردند. تلاش‌های پزشکان هم برای نجات علی به جریان افتاد، اما با همه این مساعدت‌ها زخمی که به پیکر نوجوان وارد شده بود کاری‌تر از آن بود که بشود او را به زندگی بازگرداند تا این که خبر رسید سحرگاه جمعه علی روی تخت بیمارستان آسمانی شده‌است.

جمشید نمازی، پزشک معالج علی درباره تلاش‌های صورت گرفته به فارس گفت: از بدو ورود بیمار سعی شد تمام اقدامات پزشکی نظیر مایع درمانی برای جبران کمبود آب، حمایت غذایی و تنفسی و انجام پانسمان‌های خیلی خوب، تزریق آنتی بیوتیک‌ها برای جلوگیری از عفونت انجام شود.

وی افزود: سوختگی عمیق و زیاد بود و با توجه به حجم بالا و عمق سوختگی سطح دفاعی بدن از دست رفته و مقاومت بسیار کاهش پیدا کرده‌بود که رسیدگی درمانی گسترده و بالا نتوانست مانع فوت شود.

فداکاری علی لندی، در دورانی که همه‌گیری کرونا روان‌ها را پریشان و همه را از هم دور کرده توانست دل‌های بسیاری را با رفتار انسانی‌اش همراه کند. رفتاری که با بسته شدن دفتر زندگی‌اش نباید به فراموشی سپرده شود.

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.