شناسه : 27123
نویسنده : استان آذربایجان غربی
عکس

1-طبق ماده 1287قانون مدنی سند رسمی به اسنادی گفته می شود که در اداره ثبت و اسناد املاک و دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر ماموران رسمی در حدود صلاحیت آنها بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد.

2-ارکان سند رسمی شامل تنظیم سند توسط ماموران رسمی ، صلاحیت ماموران رسمی و همچنین رعایت مقررات قانونی است.

3- به بیان دیگر ارکان سند رسمی مجموعه ای از مقررات شکلی و ماهوی مربوط تنظیم سند به علاوه محل تنظیم سند و تنظیم توسط ماموران رسمی با رعایت حدود صلاحیت آنهاست.

4- بنابراین رکن اساسی تنظیم سند و همه ارکان در همین جمله کوتاه مستتر است اما برای جلوگیری از کلی گویی جزئیات آن برای فهم بهتر بیان گردد.

5- قوانین باید از چنان صراحت ، شفافیت برخوردار باشد که در مقام اجرا مجریان را دچار مشکل ننماید . چنانچه در تفسیر آنها مشکلی و مسئله ای ایجاد شد مرجع مربوطه در کمترین زمان ممکن به آن اقدام و مجریان را از مخمصه اجرا رها نمایند .

6-در ارتباط با تنظیم اسناد خودرو نیز فارغ از غیر منتقول و منقولیت که سالهای متمادی است مجریان و مردم را دچار مشکل نموده به نظر می رسد معقولانه ترین روش که همه را از موضع حرف و حدیث رها کند همین مطلب بوده است .

7-چرا بایست عده ای کثیری از مردم پرونده الزام به تنطیم سند در محاکم داشته باشد که به نوبه خود عامل تراکم پرونده و اطاله دادرسی در محاکم دادگستری است.

8-ابلاغ اخیر دادستان کل کشور و موضع سخنگوی قوه قضائیه حاکی از دوگانگی برداشت در دستگاه حاکمیتی قوه قضائیه است که شایسته بود با وجود بحث برانگیز آن به گونه ای حل و فصل می شد که مبدا و منشاء بحث و جدل نمی شد.

9-اصولا بایست قانون بالاترین خطیب در جامعه باشد که به همه بحث ها و مناقشات خاتمه داده و فصل الخطاب باشد.

10- درغیر اینصورت مجریان و مردم دچار تردید شده و اقتدار قانون و حاکمیت آن متزلزل میشود. چرا که سال 94با استعلام از اداره حقوقی قوه قضائیه نقل و انتقال خودرو را توسط دفاتر اسناد رسمی قلمداد و در پایان سال 99مجددا هیئت عمومی دیوان عدالت اداری دو بند از بخشنامه معاون وقت ثبت و اسناد املاک را ابطال نموده و اخیرا نیز دادستان کل کشور بخشنامه ای صادر که برگ سبز صادره از نیروی انتظامی را سند مالکیت و پس از آن نیز سخنگوی قوه قضائیه تفسیر قانونی مطرح می نماید.

 

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.