شناسه : 26870
نویسنده : استان آذربایجان غربی
عکس
حمایت حقوقی ایثارگران

یادداشتی از برادر بسیجی عباس شیرمحمدی

سال 1365 دفاتر حمایت از حقوق رزمندگان و ایثارگران با مساعدت و همکاری شورای عالی قضائی وقت و همت مسئولین سپاه ایجاد و وظیفه خطیر معاضدت قضائی و حمایت حقوقی از رزمندگان واجد شرایط را تا به امروز رایگان بر عهده گرفتند.


1- پیچیدگی های زندگی امروز مناسبات ، مراودات ، مرافعات متعدد مردم قواعد و مقررات حاکم بر آنها ، بی اطلاعی و کم اطلاعی مردم از قوانین و مقررات حقوقی و کیفری موجب میشود توانمندی های حقوقدانان تحت شرایطی مورد استفاده قرار گیرد.
2- در راستای نظم بخشیدن به امر وکالت و جلوگیری از سوء استفاده ها کانون وکلا سال های طولانیست که وظیفه اعطاء پرونده و نظارت بر فعالیت همچنین پیگیری تخلفات آنها را بر عهده دارد .
3 براساس برنامه سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی ، قوه قضائیه اجازه یافت به افراد تحصیل کرده رشته حقوق با رعایت مقررات پروانه مشاوره حقوقی و وکالت اعطا نماید.
4- سال 1365 دفاتر حمایت از حقوق رزمندگان و ایثارگران با مساعدت و همکاری شورای عالی قضائی وقت و همت مسئولین سپاه ایجاد و وظیفه خطیر معاضدت قضائی و حمایت حقوقی از رزمندگان واجد شرایط را تا به امروز رایگان  بر عهده گرفتند.
5- با تصویب قانون استخدامی سپاه ماده 203 تصریح دارد که سپاه موظف است به منظور حمایت از بسیجیان ، رزمندگان، ایثارگران ، دفاتر مشاوره حقوقی و قضائی را با هماهنگی قوه قضائیه و وزارت دادگستری تشکیل و اداره نماید.
6- افراد تحت پوشش دفتر حمایت به موجب بند 2 آیین نامه اجرائیه ماده 203 قانون استخدامیه سپاه افراد تحت پوشش دفتر به شرح زیر میتوانند از خدمات این دفتر بهره مند شوند : 1/6جانبازان از کار افتاده کلی و جانبازان حداقل با 25درصد از کار افتادگی 6/ 2آزادگان و خانواده اسرا وگروگان ها بسیج و سپاه شامل پدر و مادر همسر و فرزندام 3/6 رزمندگان داوطلب به شرط داشتن حداقل سه ماه سابق خدمت متوالی یا شش ماه خدمت متوالی در جبهه 4/6کلیه بسیجیان در عضویت های فعال و ویژه به شرط داشتن حداقل شش ماه سابقه عضویت در بسیج و استمرار آن  تاکنون  
7- وظایف دفتر حمایت برابر بند 3 آیین نامه اجرای قانون استخدامی ارائه مشاوره حقوقی ، ارشاد قضائی ، قبول وکالت ، پیگیری دعاوئی و نظارت ، انجام اقدامات لازم جهت تسریع در رسیدگی به پرونده های مطروحه ، کمکم به مراجع قضائی در تشخیص اعسار افراد معسر موضوع این آیین نامه از قبیل ارائه مدارک و اسناد ، اموال و املاک آنها ، انجام اقدامات لازم برای استفاده افراد موضع آیین نامه از امتیازات و تسهیلات کافی 
8-کلیه خدمات ارائه شده فوق توسط دفاتر حمایت رایگان بوده و هزینه ای بابت اقدامات حقوقی اخذ نمیگردد.
9- ای کاش قوانین جامع مجریان قاطع و زمینه مساعد به گونه ای که روند دادرسی از چنان اتقان و استحکامی برخوردار بود که احدی از بابت آن دغدغه مند نبوده و همگان از امتیازات قانونی به خوبی بهره مند می بودند . در هر صورت قانون فوق در حال حاضر جاری اما متاسفانه در اجرا با مشکلاتی مواجه بوده که بعضا مورد بی اعتنایی قضات قرار میگیرد . که دردسر های بزرگی را اعم ازهزینه ، زمان ، لطمات حیثیتی بر واجدین شرایط  تحمیل میکند تاسف باراینکه در استان نیزمرجعی که فصل الخطاب باشد کم لطفی میکند،  لذا ناچارا بایست چرخه اعاده دادرسی و یا ماده 477 آ.د.ک را طی  نمود که به نوبه خود هر یک خسارت بارند.
10- شایسته است با تدابیر لازم از اینگونه رسیدگی های شکلی که مانع احقاق حق وموجب مخدوش شدن اعتبار مرجع رسیدگی است عبور و بر ماهیت پرونده  و دادرسی های عادلانه که موجب اتقان آراست متمرکز شد، که عادلانه و منصفانه محسوب میشود. چرا که بالغ بر چهل سال اجرای قانون مذکور جفا در حق واجدین شرایط ، و جای هیچگونه توجیه و تفسیر را نداشته تنها با مرور ماده 203 قانون استخدامی  و آیین نامه اجرائیه آن موضوع مشخص و قابل فهم است، بهانه جویی تحت عنوان جهالت ، غفلت ، لجاجت موجب تضییع حقوق شهروندان و متوالیا نارضایتی و بی اعتباری نهاد های مرتبط خواهد بود . 
11- بدیهی است رسیدگی عادلانه اکیدا مورد نظر و هرگونه تخلف از هرکس در هر مقام و مسئولیتی قابل پیگیری و رسیدگی بوده ، در این مورد به خصوص نیز لازم است تخلف طرفین توسط مراجع ذی ربط رسیدگی و به تناسب میزان صدمات مادی ، معنوی و روانی به عنوان مسئولیت مدنی و یا حتی ترک فعل جبران خسارت نمایند.

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.