شناسه : 26417
نویسنده : استان آذربایجان غربی
عکس
بهشت وصل

یادداشتی از برادر بسیجی میلاد خورشید

ادبیات در هر شکل و قالبی تداعی کننده هویت ملی ، بومی و جهانی یک ملت است . ادبیات هر کشور ، آیینه تمام نمای اوضاع و احوال فرهنگی و اجتماعی انعکاس دهنده اداب و آیین ها، ادیان ، هنرها، افکارو اندیشه های آن کشور در اعصار مختلف است . خواجوی کرمانی به عنوان یکی از شخصیت های ادبی ممتاز در قرن هشتم آثار متعددی در فرهنگ و ادب فارسی پدید اورده و اشعار زیادی در زمینه های مختلف شعر فارسی سروده است .

کتابی که به عنوان (بهشت وصل) تقدیم خواننده گرامی می شود شرح پنجاه غزل های عاشقانه و عارفانه از بخش سفریات از دیوان صنایع الکمال است . در این کتاب سعی بر آن بوده که زمینه اشنایی بیشتر ادب دوستان و محققان زبان و ادب فارسی با شاعری که کمتر مورد توجه قرار گرفته است فراهم گردد و زمینه را برای تحقق پژوهشگران و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دررابطه با شناخت شعر و زیبایی های کلام و افکار و وعقاید این شاعر بزرگوار مهیا سازد . 
خواجو عارف پاک باز و صوفی حقیقی است که مراحل سلوک را به تجربه طی کرده است و به مقام وصول نائل شده است . 
در اشعار عرفانی خواجو، وصف جمال حقیقت و وصال معشوق ازلی که لازمه اش تصفیه  باطن و پاک شدن از زنگار های نفسانی یا پاک رایی و پاک بینی عشق است از پایگاهی والا برخوردار است او همواره سرمست از باده ی عشق جانان است  و بی گمان لازمه چنین سرمستی ،خود فراموشی و داشتن دلی باصفا و سینه اش شرحه شرحه از فراق دوست است .

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.