شناسه : 26401
نویسنده : استان آذربایجان غربی
عکس
مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان لازم الاجرا است

سازمان بسیج حقوقدانان استان آذربایجان غربی

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: مصوبه این شورا در خصوص شرایط ثبت نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری برای وزارت کشور و دیگر مجریان لازم الاجراست .

عباسعلی کدخدایی درصفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت : مصوبه شورای نگهبان در خصوص شرایط ثبت نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری برای وزارت کشور و دیگر مجریان لازم الاجراست .بدیهی است کسانی از نظر این شورا ثبت کننده تلقی میشوند که مدارک مذکور در مصوبه این شورا را هنگام ثبت نام ارائه کرده باشند . 
 این در حالیست که در پی ابلاغ مصوبه شورای نگهبان  در خصوص شرایط داوطلبان ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور ؛ رئیس جمهور به وزارت کشوردستور داد که در برگزاری انتخابات بر اساس جمع بندی نظریه تفسیری معاونت حقوقی ریاست جمهوری و طبق قوانین موجود عمل کند . 
در جمع بندی نظریه معاونت حقوقی ریاست جمهوری تاکید شده است که (( وزارت کشور مکلف است وظایف اجرایی خود در زمینه انتخابات ریاست جمهوری اسلامی را بر اساس قوانین موجود و آئین نامه ها و مقررات مربوط به انها انجام دهد .)) 
معاونت حقوقی ریاست جمهوری  در پی ابلاغ مصوبه اخیر شورای نگهبان به وزارت کشور ،طی نامه ای دربند7 تفسیر حقوقی خود از این مصوبه را ارائه کرد .این نامه صلاحیت وضع معیارهای نوعی یا قانونگذاری را بر اساس اصل71 قانون اساسی صرفا بعهده مجلس شورای اسلامی دانسته و تاکید کرده است که در صورت تصویب قانون از سوی مجلس هم ابلاغ آن برای اجرا با رئیس جمهور است . معاونت حقوقی رئیس جمهوری در نظر خود اورده است که به موجب اجزای 1و2 بند10 سیاست های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت نام صرفا از طریق شیوه های مناسب قانونی مجاز است واین یعنی در صورت خلاء و لزوم تعیین شرایط این مسئله باید در قانون مصوب مجلس پیش بینی شود نه هیچ مصوبه دیگری . 
معاونت حقوقی در جمع بندی نظریه خود وزارت کشور را مکلف دانسته تا وظایف اجرایی خود درانتخابات ریاست جمهوری را بر اساس قوانین موجود و آئین نامه ها و قوانین مربوطه انجام دهد . در پی اعلام این نظریه از سوی معاونت حقوقی عمل نماید . روحانی همچنین به وزارت کشور متذکر شده است که الزامات باید در چارچوب قانون و با ابلاغ رئیس جمهور عملی گردد .
مدارک مثبت صلاحیت داوطلبان در اختیار شورای نگهبان قرار میگیرد . 
به اگاهی ملت شریف ایران اسلامی می رساند ثبت نام داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از روز سه شنبه 21اردیبهشت 1400 تا روز سه شنبه تاریخ 25 اردیبهشت 1400 جمعا به مدت 5روز ازساعت  8صبح لغایت 18 به مدت 10 روز در محل وزارت کشور واقع در میدان فاطمی ابتدای خیابان شهید گمنام تالار بزرگ وزارت کشور انجام میپذیرد . 

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.