شناسه : 26387
نویسنده : استان آذربایجان غربی
عکس
حکایت ها و روایت ها

سازمان بسیج حقوقدانان استان آذربایجان غربی

حکایت ها و روایت ها در رجوع دامدار به کریم خان زند وکیل الرعایا

 روزی صاحب احشام و گوسفندانی به کریم خان زند وکیل الرعایا شکایت برد که گوسفندانم را دزدان برده اند . کریم خان با هیبت و صولت ازاو سوال کرد چرا گوسفندانت را بردند ؟ عرض کرد: قربان خوابیده بودم ! باز سوال کرد ؛ چرا خوابیده بودی که گوسفندانت را دزد یا دزدان ببرند؟صاحب گوسفندان در پاسخ حکیمانه گفت: قربان خیال کردم که شما بیدارید !
 درس آموختنی این است که ما با هزار مصیبت قانون وضع میکنیم به قوه قضائیه اعلام میکنیم که هر کس برخلاف قانون عمل نماید میگیریم ، میبندیم، زندانی میکنیم ! آنگاه به مردم اعلان و سپس کسانی مرتکب و با دنگ و فنگ به نام متهم میگیریم با زرق و برق دادگاهی میکنیم به زندانش می افکنیم سپس با استمداد از خیرین آزادش میکنیم . سوال این است که اقتدار قانون و پیامد های اجرای ناقص قانون و تبعات آن چگونه قابل جمع است؟ پاسخ این است که بر عهده فرهیختگان علم حقوق است که پاسخ حکیمانه دهند .
ضمن آنکه  میتوانیم قوانینی را وضع کنیم که اساسا احدی به خاطر مسائل مالی به زندانی نشود اگر چنانچه قانونی مصوب کردیم بایست زیر ساخت های اجرایی آن نیز آماده گردد تا قانون قابلیت اجرایی داشته و حرمت آن نیز حفظ گردد و از طرفی دیگر مردم از ابتدا خواهند دانست که بایست با درایت کافی تن به معامله دهند نه به امید نظام قضایی دچار سهل انگاری وبی مبالاتی و بی احتیاطی گردد و در هر اقدامی محکم کاری لازم را داشته باشد .
 

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.