شناسه : 26273
نویسنده : استان آذربایجان غربی
عکس
Jus cogens در نظام حقوق بین الملل

یادداشتی از خواهر بسیجی فاطمه باباخانی

پدیداری مفاهیم جدیدی چون erga omnes Obligations & Jus cogensحاکی از تغییرات و دگرگونی های اساسی در ماهیت حقوق بین الملل می باشد

Jus cogens  در نظام حقوق بین الملل
پدیداری مفاهیم جدیدی چون erga omnes Obligations & Jus cogensحاکی از تغییرات و دگرگونی های اساسی در ماهیت حقوق بین الملل می باشد بازنگری در نظام سنتی منابع حقوق بین الملل و ایجاد سلسه مراتب ماهوی و سست شدن بنیان های نظریه های فروپاشی جامعه بین المللی از پیامدهای مستقیم ظهور این دسته از تعهدات عام الشمولو لازم الاجرا می باشد برخورداری از اقبال عمومی و دکترین، تحدیدحاکمیت دولت ها با اعتقاد به الزام آور بودن قواعد jus cogens و کمرنگ شدن عنصر رضایت دولت ها، کمک به نهادینه شدن جامعه بین المللی و بشری تر شدن قواعد فراگیر لازم الاجرا، تقویتنظارت نهاد های بین المللی و ضمانت اجراهای کیفری و حقوقی و... از تاثیرات عمده ی ظهور این مفاهیم نودر حقوق بین الملل می باشند میتوان گفت که قواعد آمره نه تنها از آنارشی جامعه بین المللی ممانعت کرده است بلکه اسبابتقویت چارچوب ساختاری جامعه بین المللی و همگرایی بیشتر را راهم آورده است.
پدیداری مفاهیم جدید قواعدjus cognes  و تعهدات erga omnes حاکی از تغییرات اساسی در ماهیت حقوق بین الملل می باشد. آنچه پیش از این به عنوان جامعه بین المللی شناخته میشد مجموعه ای از دولت ها بود(اجتماع بین المللی) که بازیگران اصلی عرصه ی بین المللی محسوب می شدند و حقوق بین الملل شامل قواعد حاکم بر روابط بین المللی آنها با یکدیگر بود، در اینجا باید یادآور شد که مبنای اینقواعد بر پایه منافع حاکمیتی دولت ها بود نه منافع عمومی بین المللی و به تبع آن اصل بر رضایت دولت ها بود . اما با پدیداری مفهوم قاعده آمرهکه مبتنی بر ارزش ها و منافع مشترک بشری می باشند وهنجارهای عمومیث را در دل خود می پرورند، با بنیان نمودن نظم عمومی به جامعه بین المللی ماهیتی نو بخشید که در آن اولویت بر منافع جمعی بود . و لذا موجبات ایجاد وحدت اخلاقی و هویتی مشترک و جمعیکه لازمه یک جامعه بین المللی است را پدید آورد اکنون می توان امیدوارانه ابراز داشت با نقش مهمی که قواعد آمره در اساسی سازی قواعد بین المللی بر غهده دارند جامعه بین المللی در حال سازمانیافتگی و نهادینه شدن به عنوان یک موجودیت مستقل می باشد شناسایی و پذیرش هنجار های حقوق بین الملل عام از سوی دولت ها ، افزایش نفوذ ، اثرگذاری و کارایی نهاد های بین المللی (به ویژه عملکرد نهاد های قضائی بین المللی در سال های اخیر قابل توجه است) فرایند ایجاد یک جامعه یبین المللی با هویتی مستقل از دولت ها را تسریع بخشیده است. «این تحول قابل توجه در به رسمیت شناختن و تاکید بر هنجار هایjus cogems و تعهدات erga omnes حمایتی است در راستای کاربرد عملی این قواعد که به نفع همه ی انسان ها (بشریت) پرورش می یابد».

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.