شناسه : 25311
نویسنده : استان آذربایجان غربی
عکس
اقتدار قضایی و اعتماد عمومی

یادداشتی از برادر بسیجی عباس شیرمحمدی

تشخیص حق و اجرا عدالت رسالت اصلی قوه قضائیه است به میزانی که سیاست ها ، اصول و قوانین در متن جامعه محقق شده میزان موفقیت قابل ارزیابی است.

1- تشخیص حق و اجرای عدالت رسالت اصلی قوه قضائیه است.
2- تشخیص حق مستلزم بستر مناسب، قاضی صالح ،عاقل و عالم است. 
3- قاضی  به عنوان رکن دادرسی وامدار کسی نبوده و اساسا خودش را بدهکار کسی نداند .
4- در عرصه محکمه با فرصت کافی اظهارات طرفین را استماع و مستندات را دقیق دیده و بر موضوع پرونده اشرافیت داشته باشد .
5- بر اصول و قوانین موضوعه همچنین تفسیر و تاویل آن وقوف داشته باشد.
6-قدرت استنباط ،استنتاج،انطباق واقعیت پرونده بر قوانین را داشته باشد.
7-در فرصت دادرسی از هر گونه اقدامی که بر روند و تمرکز جلسه تاثیر گذار باشد به جد خودداری نماید . 
8- در استماع اظهارات و اخذ ادله و مدارک دقت لازم را داشته بطوریکه تلقی جانبداری از طرفین تحت هیچ عنوان به هر بهانه ای تداعی نگردد . 
9-مدارک استنادی متقن و به دور از هرگونه شبهه بر اسناد مخدوش بی اعتبار رای صادر استوارنگردد . 
10- استقلال قاضی تعریف و قابل فهم و منوط به رسیدگی مقتدرانه باشد . 
11- رای صادره به گونه ای شفاف و فارغ از پیچیدگی های مراحل پر پیچ و خم دادرسی از استحکام لازم بر خوردار باشد .
12- هر گونه برخورد ناسالم خارج از عرف و آداب قضایی و کوتاهی های قاضی در روند رسیدگی پرهزینه وپشیمانگر و در سوابق خدمتی منعکس گردد .
13- به گونه ای که جسارت هر گونه کوتاهی و تخلف سلب گردد در غیر این صورت با توسل به تعبیر و تفسیر های متعدد  غیر متعارف هزینه های مادی و معنوی قابل توجه را تحمیل خواهد نمود. 
14- مدیریت پرونده ها بنابر تدبیر قاضی مدت های مدیدی به بهانه های کارشناسی ،تحقیق و تامل و بررسی معطل و یا پرونده ای احیانا به سهولت از محتویاتش سهل انگارانه عدول گردد.
15- هر چند کمیت رسیدگی به پرونده ها مهم است اما نباید از کیفیت رسیدگی غافل شد  و کیفیت دادرسی و اعتبار آن را فدای کمیت رسیدگی نمود .
16- رای را قبلا صادر ننموده و در محتوای محتویات پرونده به دنبال دلایل و مستندات ضعیف نگردد .
17- در پرونده های کلان منشا و مصدر تولیدپرونده را به درستی تشخیص داده و با تجمیع پرونده های مشتت آرای مستحکم صادر گردیده و با شدت درس آموز و عبرتگیرانه با متخلفین و مجرمان برخورد گردد .
18-رسیدگی های مقتدرانه قطعا بازدارنده و فرصت تعدی و تجاوز را از مرتکبین سلب خواهد کرد. 
19-آحاد مردم با رسیدگی های عادلانه و مستند و مستدل احساس امنیت خاطر و اطمینان قلبی نموده و دچار شک و شبهه نخواهند شد شفافیت آرا و انعکاس آن به جد موثر بوده و میزان اعتبار صادر کننده رای  اعیان تر خواهد بود .
20- رسیدگی های عادلانه مستند به قوانین انتشاری با اسناد رسمی و شیوه دادرسی مشخص راهگشا خواهد بود عموم  ازآرای وحدت رویه و نظرات مشورتی غیر مطلع اند .
21- روند دادرسی های پر پیچ و خم با تعبیر و تفسیر های پیچیده حقوقی ضمن اطاله دادرسی خارج از عرف سال ها شاید پردردسر باشد و شاید هم به عمر فرد کفاف ندهد .
22- با فضای مناسبی که در شرایط فعلی قوه قضائیه به وجود آمده ضمن عطف توجه خاص به سیاست های کلی در نهایت با برخورد های قضات و مدیران و  مجریان احکام معنا و مفهوم می یابد امید است بیش از پیش جایگاه قضاوت که مامن و پناهگاه عدالت نیزاست تقویت گردد.
23-هر چند اعلانات و بخشنامه ها موثر اما قضاوت های عموم مبتنی بر تحقق گفته ها در صحنه ی دادرسی ها و بازتاب آن در جامعه است 

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.