شناسه : 24921
نویسنده : استان آذربایجان غربی
عکس
تاملاتی در دفاع مقدس

یادداشتی از برادر بسیجی عباس شیرمحمدی

وقوع انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره ) پیامدهای داخلی ، منطقه ای و بین المللی داشته بطوریکه تا به امروز محاسبات ابرقدرت ها به هم زده و هم اینک نیز به فضل الهی و رشادت های رزمندگان اسلام آرمان های شکوهمند انقلاب اسلامی با هدایت های مقام معظم رهبری محقق خواهد شد.

1- جنگ های متعدد و تمام عیاری در طول تاریخ ایران اتفاق افتاده که آخرین آن جنگ هشت ساله تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران از سال 31 شهریور سال 59 الی 29مرداد سال67 بوده است .

2- به واسطه  رشادت های نیروی مسلح ، پایمردی مردم شرافتمند و با عزت ایران اسلامی وجبی از خاک ایران به دشمن واگذار نگردید.

3- بروز جنگ های معمولا ناشی از اختلافات مرزی ، توسعه طلبی ، تعارضات سیاسی ، اقتصادی بوده و در جنگ تحمیلی منشاء  اصلی آن قدرت طلبی رژیم بعث عراق که عمیقا با منافع اقتصادی و مصالح سیاسی قدرت های بزرگ پیوند خورده بود.

4- در عین حال این جنگ ریشه ها و علل و عواملی داشته است که از ابعاد مختلف قابل تامل و بررسی است. هرچند بدون توصیف شرایط حاکم بر اوضاع ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی و تاثیرات و پیامدهای آن در منطقه پاسخ به آن سخت می باشد.

5- وقوع انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بسیاری از مناسبات حاکم بر منطقه را دچار تغییر و تحول نموده و ثبات منطقه و نظم جاری بر آن که منافع غرب ، رژیم صهیونیستی ، کشورهای مرتجع منطقه را تضمین نموده بود دچار تهدید کرد.

6- به همین دلیل به منظور مهار انقلاب اسلامی و براندازی نظام جمهوری اسلامی قدرت های آن روز عالم از شرق و غرب باهم متحد شده و با تحریک رژیم بعث عراق جنگ سرنوشت سازی را آغاز نمودند.

7- اظهارات مقامات رسمی رژیم بعثی عراق حاکی از آن بود که علاوه بر نابودی انقلاب اسلامی و نظام از تجزیه ایران به 5 کشور کوچک استقبال نموده و آن را جزو اهداف خود تعریف میکردمد.

8- بنابراین هرچند رزیم بعثی عراق قرار داد 1975 الجزایر را بهانه تهاجم به ایران قرار داد ولی تجزیه ایران و براندازی نظام جمهوری اسلامی هدف نهایی آنها بوده است.

9- بررسی شرایط داخلی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشانگر آنست کشور ما نه تنها برای جنگ آمادگی لازم را نداشته حتی برای دفاع نیز مهیا نبوده است. به طوریکه ارتش با توجه به هویت و ماهیت انسجام نظامی نداشته و با مشکلات اساسی روبه رو بود . سپاه تازه تاسیس ودرگیر ماموریت های امنیتی بوده و جریانات داخلی حاکم بر کشور دچار تعارضات سیاسی و همچنین گروهک ها سودای تجزیه کشور داشته اند

10- بسیج نیز که نماد غیرت و ابهت این مردم سرافراز بوده پس از تصرف لانه جاسوسی آمریکا با فرمان حضرت امام (ره) در سال 6 آذر 58 تشکیل شده ،به دلیل موانع جدی فاقد هویت و سازمان نظامی بود.

11-بخش های از کشور گرفتار آشوب و نابسامانی های سیاسی قومیتی  بوده  که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دست دشمنان و جریانات ضد انقلاب داخلی طراحی و اجرا می شد.

12- با این توصیف وضعیت نظامی ایران حاکی از کاهش توان نظامی کشور و قدرت بازدارندگی بود لذا رژیم بعث با توجه به خصومت فزاینده تاریخی ، تحریک ابر قدرت ها روند تحولات را به نفع خود ارزیابی میکرد. لذا با موضع گیری صدام قرار داد 1971 ملغی و جنگ گسترده ای را از زمین و دریا و هوا با تهاجم سراسری آغاز نمودند.

13- تهاجم رژیم بعثی با چراغ سبز قدرت های شرق و غرب در واقع با هدف گیری انقلاب اسلامی بود که کشور عزیز ما بهای انقلاب اسلامی خود را پرداخت . ومردم عزتمندانه با مقاومت در برابر همه ترفند ها ، توطئه ها ، تحریم ها ، تحریک ها ، تجاوز ها ایستاد.

14- ماهیت تجاوز رژیم بعث عراق و مقاومت جانانه مردمی ، رشادت های تمام عیار رزمندگان اسلام اعم از ارتش و سپاه ، بسیج ،انتظامی گویای پیوستگی عمیق اهداف جنگ با انقلاب اسلامی بود .

15-جنگ مراحل مهمی داشته از شهریور سال59  تا شهرور سال60  تجاوز و اشغالگری رژیم بعثی / از شهریور سال 60تا شهریور سال 61  آزاد سازی مناطق اشغالی ، تداوم جنگ / از شهریور سال 61 تا شهریور سال 62 بن بست و توقف جنگ ، از شهریور سال 62 تا شهریور سال 63 تشدید فشار به ایران / از شهریور 63 تا شهریور سال 64 گسترش جنگ / از شهریور سال 64 تا شهریور سال 65 تغییر توازون به نفع ایران / از شهریور سال 65 تا شهریور سال 66 تثبیت توازون به نفع ایران / از شهریور سال 66تا مرداد سال 67 پایان جنگ.

16-  جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران موسوم به دفاع مقدس گنجینه ای پایان ناپذیر از دفاع جانانه ملت بزرگ ایران است که با دلاور مردی ، فداکاری رزمندان سلحشور خود به منظور دفاع از انقلاب اسلامی و آرمان های بزرگ رقم خورد .

17- دفاع مقدس ارزشهای والایی داشته که همواره بایست مورد تاکید و افتخار همگان قرار گیرد.که چگونه ملتی با حداقل امکانات و تجهیزات نظامی در مقابل تمامی دشمنان با حداکثر امکانات به دور از شرف انسانی علیرغم تمامی بمباران های شیمیایی ، موشک باران ها شهرها در نهایت وحشی گری ها بدور از تمامی تعهدات بین المللی مجاهدانه ایستاد و با تقدیم هزاران شهید معظم، جانباز سرافراز افتخار بس ارزشمندی را برای کشورمان آفریدند.

18-هم اینک درسها و عبرت های آن دفاع تاریخی و سرنوشت ساز الهام بخش صحنه های بی بدیلی از ایثارگری و فداکاری دلیرمردان مقاومت منطقه است که امید واریم به لطف بی پایان  الهی سرنوشت منطقه مطابق آرمان های انقلاب اسلامی محقق گردد.

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.