شناسه : 24869
نویسنده : استان آذربایجان غربی
عکس
جغرافیای استان آذربایجان غربی

گرداوری برادر بسیجی فریدون محمدی

این استان ( آذربایجان غربی) با شهدای بزرگش و با رزمندگان و سرداران ، با شهید باکری پر افتخار و سربلندش مرد و زن پشتیبان و شجاعش بهترین امتحان ها را داد

موقعیت سرزمینی استقرار استان آذربایجان غربی دارای استراتژیک بالایی است و پیوستگی سرزمینی این استان با استانهای آذری نشین (آذربایجان شرقی و زنجان) و استانهای کردنشسن (استان کرمان) مساحت 2/65درصدی آن نسبت به وسعت کشور داشتن ، مرز مشترک بین الملل و در اختیار داشتن راههای ارتباطی به سه کشور ترکیه ، آذربایجان و عراق و در نتیجه اروپا ، بخشی از کارکردهای استراتژیک " استان آذربایجان غربی" است .

" آذربایجان غربی " در شمال غربی ایران و در فلات آذربایجان واقع است . این استان در حقیقت منطقه واسطه بین 4 کشور ایران ، ترکیه ، جمهوری آذربایجان و عراق است که به این دلیل به نحو شدیدی از حوادث این سه کشور همجوار متاثر است. زیرا هر نوع واقعه که در این کشور به وقوع می پیوندد و یا روابط سیاسی ، نظامی ، اقتصادی و فرهنگی بین این کشورها به صورتی بر این استان تاثیر خواهد گذاشت)

این در حالی است که از 31 استان جمهوری اسلامی ایران تنها 16 استان مرزی و نیز از 7 استان دارای ساحل دریایی اند. از بین استانهای مرزی ، تنها استان آذربایجان غربی با سه کشور خارجی ارتباط مرزی (بین المللی ) دارد.

طول مرزهای خارجی این استان برابر 835کیلومتر می باشد این در حالی است که طول مرزهای جمهوری اسلامی بالغ بر 8731 کیلومتر است که با 2113 کیلومتر مرز خشکی تشکیل می دهد. مرز ایران با جمهوری آذربایجان  دراین منطقه 135 کیلومتر با ترکیه486 با کشور عراق حدود 200 کیلومتر می باشد . تاریخ سیاسی استان آذربایجان غربی به سبب موقعیت خاص جغرافیای و اهمیت ژئوپولتیکی ،پر از کشمکش های مرزی بین ایران و همسایگان در این منطقه بوده که از این طریق در طول تاریخ صدمات سنگینی را متحمل شده است . در قرن معاصر همسایه های آذربایجان غربی تحولات چشمگیری به خود دیده اند . قبل از جنگ جهانی اول ،آذربایجان غربی با امپراطوری عثمانی از طرف غرب و با امپراطوری روسیه تزاری از شمال همسایه بود.

بعد از جنگ جهانی اول  با فروپاشی امپراطوری عثمانی این استان با کشور عراق و ترکیه امروزی و با سقوط حکومت تزارها با اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی همسایه شده و هم اکنون نیز با فروپاشی اتحاد شوروی این استان با کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان در شمال همسایه است . به دنبال دگرگونی های سیاسی عمده ای که در کشور های همسایه استان به ویژه در قرن اخیر رخ داده است آذربایجان غربی نیز در قلمرو خود شاهد وقایع و تحولات عمیق سیاسی و نظامی بوده است هر یک به نوبه خود ژئوپولوتیک منطقه و حتی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است .

مکان های دیدنی :

استان آذربایجان غربی از نظر طبیعی و تاریخی از مناطق برجسته ایران است دریاچه ارومیه و غار سهولان یکی از جالب ترین مکان های دیدنی استان آذربایجان غربی می باشد از دیگر مکان های دیدنی استان عبارتند از : قره کلیسا ، مقبره سید صدرالدین وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی در چالدران ، چشمه آب معدنی گراوان سردشت ، سه گنبد ارومیه ، سد حسنلو، تپه حسنلو نقده ، مسجد جامع ارومیه ، موزه ارومیه ، آبشار سلوک ارومیه ، دریاچه مارمیشو ، دریاچه ارومیه ،بازار قدیمی ارومیه ، تخت سلیمان تکاب،زندان دیو، چمن متحرک، معدن طلای زر شوران در تکاب ،بازار قدیمی ارومیه ، جنگل های مرگور واقع در دره باوان ارومیه  ، آبشارسوله دوکل مرگور ارومیه ،پیست اسکی خوشاکو ماکو، شهر باستانی سه هزار ساله موسا سیر ، رودخانه زاب در سردشت،پل قطور ،جهنم دره ، رودخانه ارس ، چشم ثریا پلدشت ،آبشار شلماش سردشت ، غار،عمارت باغچه جوق ،رودخانه زنگ مار، قسمت قدیمی شهر ماکو، منطقه آزاد ماکو، مناره شمس تبریزی در خوی ، کتیبه حجاری خان تختی سلماس ، تالاب قره گول ، ویسر یل آباد ، سیمینه رود ، زرینه رود  میاندوآب ،

استان آذربایجان غربی با توجه به موقعیت حساس آن خاک خونرنگش مشهد سرداران والا مقام و 12 هزار شهید نامداریست که نام تعداد از آنها به شرح ذیل اعلام میگردد.

1-سردار شهید مهدی باکری       2-سردار شهید حمید باکری          3-سردار شهید مهری امینی

 4- سردار شهید باباساعی        5- سردار شهید احمد کاظمی         6- سردار شهید محمد بروجردی

7- سردار شهید مهدی زین الدین    8-سردار شهید ناصر کاظمی    9-سردار شهید سعید قهاری سعید

 10- سردار شهید محمود کاوه    11-سردار شهید قاسم نصرالهی   12- سردار شهید سید باقر طباطبائی نژاد

13- امیر شهید حسن آبشناسان    14-سردار شهید کریم بهرامی     15-سردار شهید محمد حنیف درستی

16-سردار شهید علیرضا طالعی     17-سردار شهید قربانعلی ابراهیمی

آذربایجان اویاخدی، انقلابا دایاخده ،آذربایجان جانباز انقلابدان آیرلماز""

الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم ، بصیرمان کن تا از مسیر برنگردیم و آزادمان کن تا اسیر نگردیم

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.