شناسه : 10815
نویسنده : استان آذربایجان غربی
عکس
سازمان بسیج حقوقدانان آذربایجان غربی

انتصاب قاضی القضات

با حکم رهبر معظّم انقلاب حجّت‌الاسلام والمسلمين «رئيسي» به رياست قوه قضائيه منصوب شد

حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در حکمي حجت الاسلام و المسلمين آقاي حاج سيد ابراهيم رئيسي را به رياست قوه‌ي قضائيه منصوب کردند.

رهبر انقلاب اسلامي در اين حکم با تأکيد بر لزوم تحول در قوه قضائيه و آغاز پرقدرت دوران جديدي که زيبنده گام دوم انقلاب باشد، از فقاهت، دانش، تجربه، سلامت، امانت و کارآمدي حجت الاسلام و المسلمين رئيسي در مقاطع گوناگون خدمت و سوابق طولاني ايشان در قوه قضائيه و آشنايي کامل با همه زواياي آن، به عنوان دلايل اين انتخاب ياد، و در ادامه هشت توصيه مهم خطاب به رئيس جديد قوه قضائيه بيان کردند.

 

 

متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامي به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

جناب مستطاب حجة الاسلام و المسلمين آقاي حاج سيد ابراهيم رئيسي دامت برکاته

آغاز دهه‌ي پنجم انقلاب و گذشت چهل سال از تشکيل دادگستري مبتني بر فقه و حقوق اسلامي، ايجاب ميکند که با تکيه بر تجربه‌ها و دستاوردها و رهنمودهاي انباشته در اين نصاب زماني، تحوّلي متناسب با نيازها و پيشرفتها و تنگناها در قوه‌ي قضائيه صورت گيرد و دستگاه عدالت با نَفَسي تازه و انگيزه‌ئي مضاعف و نظم و تدبيري حکمت‌آميز، دوران جديدي را که زيبنده‌ي گام دوم انقلاب است، با قدرت و جديت آغاز کند.

اينجانب براي تحقق اين مقصود حياتي، جنابعالي را برگزيده‌ام که داراي سوابق طولاني در سطوح مختلف قوه‌ي قضائيه و آشنا با همه‌ي زواياي آن ميباشيد و از طرفي در کنار فقاهت از تحصيلات حقوقي و دانش و تجربه در اين عرصه مهم برخورداريد، و سلامت و امانت و کارآمدي خود را در مقاطع گوناگون خدمت نشان داده‌ايد.

سند تحول قضائي پيشنهادي جنابعالي را ملاحظه کردم. بر اساس مشورتها و نظرات کارشناسي، آنرا مفيد و کارساز ميدانم. با اين حال چند نکته را مؤکداً به جنابعالي سفارش ميکنم.

نخست آنکه براي همه‌ي فصول اين سند و بندهاي ذيل آنها، زمان تعيين کنيد و خود و همکارانتان را بر پايبندي به سرآمد برنامه الزام نمائيد. در زمانبنديها نه عجله و نه مماطله نبايد راه داده شود.

دوم آنکه در همه‌ي فصول تحول، مردمي بودن و انقلابي بودن و ضد فساد بودن را رعايت کنيد.

سوم آنکه عنصر نيروي انساني صالح را در رأس عوامل تحول و پيشرفت قوه بدانيد. سلامت قضات و پاکي دامن آنان از هر گونه فساد، شرط لازم و اوّل براي همه توفيقات شما است. در ريشه‌کني فساد از درون قوه که مايه‌ي مباهات شما و سرافرازي اکثريت قضات دادگاهها و دادسراها است، هيچ ترديد و درنگ نکنيد.

چهارم آنکه گسترش عدل و احياء حقوق عامه و آزاديهاي مشروع و نظارت بر اِعمال قانون را که در شمار هدفهاي قوه قضائيه در قانون اساسي است در رأس برنامه‌ها قرار دهيد. اين موجب اعتماد مردم و دلگرمي آنان به قوه قضائيه در حوادث و منازعات خواهد شد.

پنجم آنکه در برخورد قضائي ملاحظه‌ي اين و آن را نکنيد.

ششم آنکه از جوانان صالح و انقلابي و فاضل در مسؤوليتهاي قوه استفاده کنيد.

هفتم آنکه قاضي و دادگاه را عزيز بداريد. احساس عزت و شرافت در قاضي، سدّ محکمي در برابر انگيزه‌ها و عوامل نفوذ و انحراف است.

هشتم آنکه همکاري با قواي مجريه و مقننه و هم‌افزايي با آنان را که سفارش هميشگي اينجانب است در نظر داشته باشيد. آنان نيز موظف به همراهي و همکاري با شمايند.

در پايان لازم ميدانم از آيت الله آملي بخاطر تلاشهاي ارزشمندشان تشکر و قدرداني کنم و براي توفيق کامل جنابعالي و همکارانتان دست دعا و توسل به درگاه ربوبي بلند کنم و توجهات و دعاي حضرت بقية الله ارواحنا فداه را مسألت نمايم.

والسلام عليکم و رحمة الله

سيد علي خامنه‌اي

۱۶ اسفند ۱۳۹۷

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.